In defence of empathy

2017-04-7 17:00:00 2017-04-7 18:00:00 Europe/Rome In defence of empathy #ijf17 La mal chiamata "crisi dei rifugiati" è stata una delle storie più seguite e raccontate dalla stampa internazionale. Ma la quantità corrisponde a una reale capacità di rompere il muro dell'assuefazione? Come continuare a coprire questa storia e questo tipo di storie, in un contesto mediatico in cui si tende a replicare i contenuti aumentando il rischio di rifiuto da overload informativo (un rischio che vale per la crisi dei rifugiati ma anche per la copertura del fenomeno Trump)? Il panel cerca di rispondere a queste domande riflettendo sul ruolo dell’empatia nella produzione giornalistica contemporanea, anche tenendo conto delle possibilità aperte dalle nuove tecnologie (video 360, VR...). Empatia nel selezionare le storie, nel raccontarle e anche nel trattare le persone che ne sono protagoniste. Centro Servizi G. Alessi - Perugia

panel discussions | in English (without translation)

  • 17:00 - 18:00   friday 7/04/2017

Centro Servizi G. Alessi

« back to the programme
Charlie Beckett
director Polis
Marc Herman
co-founder Deca
Mariangela Paone
journalist and author
Maria Ramirez
Univision

The miscalled “refugee crisis” has been one of the most widely reported news stories by the international press. Does quantity equal a true capacity to break the wall of habit? How can one keep covering these kinds of stories in a media context in which content is generally replicated, increasing the risk of rejection due to information overload (a risk valid for both the refugee crisis and the coverage of the ‘Trump phenomenon’ as well)?

The panel tries to answer these questions, discussing the role of empathy in contemporary journalistic production, taking into account the possibilities offered by new technologies (360-degree videos, VR, etc.). Empathy in selecting stories, in telling them and in dealing with their protagonists.









2017 Il Filo di Arianna - contacts - Privacy Policy - © All rights reserved P.I. 02480770540